Vægtøgning under din graviditet

Vægtøgning under graviditet 2

 

Synes du, at din krop forandrer sig og det er svært at være i fordi du måske føler, at du tager på selvom du spiser helt normalt under din graviditet?

Det er helt almindeligt at opleve dette fordi din krop gennemgår en naturlig forandring. Dette er et skema over den normale vægtøgning under en graviditet. Hvis du er normalvægtig, dvs. har et BMI, der ligger mellem 18,5-24,9 anbefales en vægtøgning på mellem 10-15kg under en graviditet.

Som skemaet viser går de fleste kilo til barn, ekstra væv,  blod og væske ude i vævene. Enkelte hormoner gør, at du lagrer lidt fedt, så kroppen er sikker på at have et depot og dermed energi til at producere modermælk når du har født. Armen kvindekroppen er da fantastisk! Hvor meget væske i kroppen du får kan du desværre ikke styre, men det kan afhjælpes og forebygges under graviditet ved,  at du er fysisk aktiv. De ekstra kilo som væske i kroppen forårsager er de nemmeste kilo at komme af med efter fødslen – du tisser nemlig den ekstra væske ud ca. de første 14. dage efter din fødsel.

Så hold fokus på at spise sundt og varieret og vær fysisk aktiv! Og ikke mindst accepter, at din krop forandrer sig – det er kun naturligt og slutresultatet er jo intet mindre end fantastisk!

Ordforklaring:

Uterus: livmoder
Placenta: moderkage
Mammae: bryster