Kalcium under din graviditet og barsel

vand-3

Kære Kvinde!

Vidste du, at du som gravid og ammende kvinde har et øget kalciumbehov på 900 mg? Dette går bl.a. til knoglemineraliseringen, transmission af nerveimpulser, blodstørkningen, muskelkontraktioner og til dannelsen af modermælk! En meget nem måde at få kalcium på er at drikke vand.  Almindeligt postevand indeholder 12 mg kalcium pr. 100g. Så ved at drikke et glas vand (ca. 200ml/g), får du hele 24 mg kalcium.

Optagelse:

Optagelsen sker gennem hele tyndtarmen – dog mest i tolvfingertarmen da dens lidt sure pH hjælper kalcium med at være i dens ionform (Ca2+), som gør den nemmere at optage. Absorptionen i tyndtarmen kan ske via to processer:  1. transcellulært, som er en aktiv transport, hvor kalcium skal igennem selve tarmepithelcellen og 2. paracellulært, som er en passiv transport, hvor kalcium diffunderer igennem sprækken mellem de to tarmepithelceller.  Kalcium i blodet transporteres til cellerne i enten fri ioniseret form eller bundet til proteiner (albumin). Kalcium udskilles via fæces, urinen eller gennem huden. (OBS: Hvis du har et højt Natrium niveau i kroppen, eller har et højt indtag af protein så øger du kalcium udskillelsen gennem urinen).

Som voksen kvinde optager man kun 25-35% af den kalcium, der indtages. Derfor er det en god ide at være opmærksom på det, der fremmer eller hæmmer optagelsen.

Fremmer:

Vitamin D: Øger nyrens reabsorption af kalcium, i stedet for at udskille det via urinen. Ligeledes øger D- vitamin frigivelsen af kalcium fra knoglerne til blodet, så der er tilstrækkeligt med kalcium til rådighed.

Calciummangel: I en mangelsituation optager kroppen automatisk selv mere (selvregulering). Samt der frigives mere af hormonet PTH, der også fremmer frigørelsen af kalcium fra knoglerne .

Hæmmere:

Mangel på Vitamin D: Her mindskes absorptionen af kalcium. Derudover udskiller skjoldbruskkirtlen hormonet Calcitonin, som blokerer for frigivelsen af calcium fra knoglerne.

Stigende alder: Børn optager 60% kalcium, hvorimod voksne kun optager 25-35% af den indtagne Kalcium.

Hurtig transittid gennem tarmen: For hurtig passage gennem tarmen, hvormed man ikke kan ikke nå at optage alt kalcium.

Fytinsyrer og oxalsyrer: Fytinsyre kompleksbinder kalcium, dvs. gør, at den ikke kan komme på ionform (Ca2+), som hindrer optagelsen. Fytinsyre findes i groft brød, brune ris, klid, linser og ærter.  Oxalsyre findes især i rabarber, spinat, yams og kompleksbinder også kalcium.

Andre gode kilder til kalcium er: Ost, mælk, sardiner (+benene), mandler, grønkål, havregryn, ris, tørrede kikærter og selvfølgelig det tidligere nævnte postevand.